۱۳۹۱ آذر ۱۴, سه‌شنبه

پهپاد دوم پیام به اوباما: انتخابات امریکا را ایران مدیریت کرد


حدود يك ماه از افشاي مذاكرات غيرعلني ولايتي و طائب با مقامات آمريكا در اين كشور مي‌گذرد و اكنون با گذشت زمان شاهد نتايج اين سفر و گفتگوهاي قبلي در قطر هستيم. مذاكراتي كه اگرچه آرزوي ديرينه اصلاح‌طلبان بوده ولي با توجه به توافقات صورت گرفته مي‌تواند به كابوسي براي جنبش سبز منتهي شود.
روز ۱۲ مهر، سایت ورد نت دیلی براي اولين بار گزارشی را در مورد یک توافق پنهانی میان ایران و دولت باراک اوباما منتشر کرد. در گزارش اين سايت که وابسته به جمهوری خواهان آمریکا است، به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه ایرانی که به دلایل امنیتی نامی از او برده نشده، گفته شده که یک هیئت ۳ نفره به رهبری یک زن با نماینده رهبری ایران دیدار کرده اند.
این هیئت درباره به قدرت رسیدن میت رامنی در آمریکا نیز به ایران هشدار داده و یادآوری کرده که اوباما در برابر اسرائیل ایستاده و مانع از حمله اسرائیل به ایران شده است، درست چند روز پس از آن براي نشان دادن حسن نيت، آمريكا رسما به اسرائيل هشدار داد كه در جنگ يك سويه عليه ايران از او حمايت نخواهد كرد.
طرف ايراني هم در عوض، قول آرام كردن مناقشات منطقه‌اي را در هفته هاي منتهي به انتخابات آمريكا را به نماينده جمهوري‌خواهان داد تا رامني نتواند از حربه‌ي ناامن جلوه دادن فضا براي راي‌آوري استفاده كند.
پيشنهاد طرح آتش‌بس سوريه در عيد قربان به اخضر ابراهيمي اولين اقدام ايران بود، البته مهمتر از آن سرنگون نكردن پهپاد آمريكايي و مشايعت آن تا مرز كويت بود، اقدامي كه شايد موثرترين كار در باقي ماندن اوباما بر مسند رياست جمهوري آمريكا به شمار بيايد.
سه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا يعني 3 نوامبر، يك فروند پهپاد متعلق به آمريكا از خاك كويت وارد حريم دريايي ايران شده و پس از ورود توسط رادارهاي مستقر در منطقه مورد شناسايي قرار مي‌گيرد- نقطه قوت "پهپاد"، رادار گريزي است و چنانچه مورد شناسايي قرار بگير، انهدام آن با توجه به سرعت و ارتفاع پروازي بيشتر جنگنده هاي ايران كار سختي نخواهد بود-. پس از رويت پهپاد آمريكايي، بلافاصله دو جنگنده سوخو-25 متعلق به سپاه به محل اعزام مي‌شود. اما اجازه منهدم كردن پهپاد، داده نمي‌شود و در عين ناباوري خواسته مي‌شود كه پهپاد را تا مرز كويت مشايعت كرده و پس از اطمينان از خروج، برگردند. خبر اين ماجرا يك هفته بعد و به گونه‌اي ديگر رسانه‌اي شد. امرز هم آنچنان که از اخبار برآمده است دومین پهپاد امریکایی شکار شده است. اما امروز به صورت آشکار و علنی اعلام شده است. این پیام مهم ایران به امریکاست. که انتخابات ریاست جمهوری امریکا را ایران مدیریت و اوباما با نظر ایران به ریاست جمهوری رسیده است. 

ایران با این کار پیام مهمی به باراک حسین اوباما داد که ما می توانستیم در آستانه انتخابات با شکار دومین پهپاد جنجال به پا کنیم ولی این کار را نکردیم. 

قبل از انتخابات همه تحليلگران مي‌دانستند با توجه به شعارهاي انتخاباتي رامني هرگونه تحريك نظامي مي‌تواند وزنه را به سمت دمكرات‌ها تغيير دهد. ايران با اين اقدام زيركانه خود هم باعث سر كار نيامدن رامني شد و هم برگ برنده‌اي براي ادامه مذاكرات در اختيار گرفت. مذاكراتي كه احتمالا تا انتخابات رياست جمهوري ايران به صورت غيرعلني و پس از آن به رئيس جمهور آينده واگذار خواهد شد.
با توجه به جدي شدن رابطه جمهوري اسلامي و آمريكا در آينده نزديك به نظر مي‌رسد، اوباما به اين نتيجه رسيده است كه سياست ها و منافع خود را با هزينه كمتر از طريق مذاكره(علني و غير علني) با حكومت فعلي دنبال كند و نه با گروه‌هاي مخالف داخلي و خارجي.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر